OLWEUS programa
Olweus patyčių prevencijos programos (OPPP) tikslai:
- Sumažinti patyčias mokinių tarpe;
- Užkirsti kelią naujų patyčių problemų atsiradimui;
- Siekti geresnių santykių mokykloje.
OPPP yra taikoma mokyklos, klasės ir individualiu lygmenimis, joje siekiama įtraukti tėvus ir bendruomenę, sulaukti iš jų paramos. Už programos pristatymą ir įgyvendinimą pirmiausia yra atsakingi mokyklos administracija, mokytojai ir kiti mokyklos darbuotojai. Siekiama, kad jie imtųsi priemonių mokinių tarpusavio santykiams gerinti, kurti saugesnę atmosferą mokykloje.
Į programą mokykla įsitraukė 2009 metais. Šiuo metu vykdomos Olweus programos kokybės užtikrinimo sistemos veiklos, laikomasi Olweus programos standarto reikalavimų. Vykdomas pedagogų budėjimas pertraukų metu mokyklos erdvėse ir teritorijoje. Kartą per mokslo metus organizuojama mokinių apklausa naudojant Olweus klausimyną. Atsižvelgiant į apklausos rezultatus, peržiūrimas ir atnaujinamas programos įgyvendinimo Kokybės planas. Nuosekliai taikomos keturios prieš patyčias nukreiptos taisyklės, organizuojamos Olweus klasių valandėlės.
Mokykloje yra patvirtinta ir veikianti drausminimo ir skatinimo sistema, kurioje numatytos priemonės ir žingsniai, kaip elgtis įvykus smurto ir patyčių atvejui klasėje, mokykloje. Visi mokytojai ir techninis personalas turėjo mokymus, kaip atpažinti, reaguoti ir įsikišti į patyčių situaciją arba kokių priemonių imtis, jei tik įtaria, kad gali būti patyčių atvejis. Su vaikais, patyrusiais smurtą ar patyčias, bei vaikais, kurie smurtauja prieš kitus ar prisideda prie patyčių, vyksta individualūs pokalbiai, apie įvykį informuojami mokinių tėvai. Po savaitės susitinkama aptarti vaikų elgesio pokyčių. Reguliariai vyksta darbuotojų Mokymosi ir Supervizijų grupių (MSG) susirinkimai. Dalyvaujama mokinių socialinius įgūdžius stiprinančiuose projektuose, programose. Kasmet organizuojami respublikinės akcijos „Savaitė be patyčių“ renginiai.
Po išorinio Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro vertinimo mokykla buvo sertifikuota ir jai suteiktas Olweus mokyklos vardas.
Utenos Aukštakalnio progimnazijos MSG grupės
1 grupė Irena Kerienė ir Edita Glasinskienė
|
2 grupė Jolita Zaukevičiūtė ir Aušra Valaitienė (Dalia Šaltenytė – motinystės atostogose)
|
3 grupė Audinga Kvaselytė ir Loreta Lekavičienė
|
4 grupė Skaidrė Kučinskienė ir Sabina Eidukynaitė
|
5 grupė Vida Pelėdienė ir Daiva Malinauskienė
|
Utenos Aukštakalnio progimnazijos „Žiburio“ skyriaus MSG grupės
1 grupė Vaikutienė Jurgita ir Kriaučelienė Ramunė
|
2 grupė Kazokienė Edita ir Černiauskienė Jūratė
|
3 grupė Juodvalkienė Rasa ir Vaišnoraitė Edita
|
|
Jei Jums kilo kokių nors klausimų, susijusių su šia programa, prašome kreiptis į Jūsų klasės vadovą, direktorę Jolitą Kaziliūnę, OPPP koordinatorę Sabiną Eidukynaitę.
Visi pastebėti smurto, patyčių ar kito mokinių netinkamo elgesio atvejai registruojami adresu kasnutiko1@gmail.com.
Programa „Antras žingsnis“
Tai socialinių emocinių įgūdžių lavinimo ir smurto prevencijos programa, kuri padeda mažinti vaikų agresyvų elgesį, moko tinkamai reikšti jausmus ir spręsti konfliktus, suprasti savo elgesio pasekmes. „Antras žingsnis“ – tyrimais paremta programa, skirta pradinukams.
Programa sukurta Sietle, JAV, ir naudojama jau daugiau nei 20 metų įvairiose šalyse. Be JAV mokyklų „Antro žingsnio“ programa plačiai ir seniai taikoma Danijoje, Norvegijoje, Vokietijoje, Švedijoje, Suomijoje, Didžiojoje Britanijoje, Japonijoje, Grenlandijoje, Islandijoje, Slovakijoje, Kurdistane, Kanadoje, Venesueloje, Gvatemaloje. „Antras žingsnis“ atkeliavo į Lietuvą, kai 2007 metais buvo pasirašyta sutartis su „Committee for Children“ programos kūrėjais, pagal kurią Paramos vaikams centrui suteikta teisė naudotis programa Lietuvoje.
Su programos medžiaga turi teisę dirbti tik mokantis klasę mokytojas, kuris dalyvavo specialiuose 24 valandų „Antro žingsnio“ programos mokymuose ir kuris gavo tai patvirtinantį pažymėjimą. Tokius pažymėjimus yra gavusios 10 „Žiburio“ skyriaus pedagogių. Programa taikoma visose I-IV klasėse, užsiėmimai vyksta kartą per savaitę klasių valandėlių metu.
Programa – puikus įrankis mokytojams: dirbti įdomu tiek vaikams, tiek pedagogams, nes naudojamos įvairios veiklos formos (diskusijos, vaizdinė medžiaga, vaidmenų žaidimai). Būtinų gyvenimui socialinių bei emocinių įgūdžių vaikai mokomi modeliuojant gyvenimiškas situacijas, kartojant išmoktus įgūdžius bei teigiamai pastiprinant naujų įgūdžių išmokimą.
Dalyvaudami programoje mokiniai:
- Išmoksta savireguliacijos – tai padeda tinkamai ir produktyviai dalyvauti klasės darbe;
- Išsiugdo empatiją – mokosi tvarkytis su savo stipriais jausmais ir spręsti konfliktus su kitais;
- Mokosi emocijų valdymo – stiprių emocijų atpažinimas ir mokėjimas nusiraminti padeda save sukontroliuoti, nesielgti agresyviai;
- Įgyja problemų sprendimo įgūdžių – tai padeda tinkamai spręsti bendraamžių tarpasmeninius konfliktus bei mažina impulsyvų ir agresyvų elgesį.
Bendrąja prasme – socialiniai emociniai įgūdžiai leidžia vaikams būti sėkmingesniems mokykloje, moko juos įsitraukti į saugios ir pagarbios mokyklinės aplinkos kūrimą. Socialinių emocinių įgūdžių turėjimas padeda išvengti netinkamo elgesio, bendraamžių atstūmimo, impulsyvumo ir pan.
Jei Jums kilo kokių nors klausimų, susijusių su šia programa, prašome kreiptis į Utenos Aukštakalnio progimnazijos „Žiburio“ skyriaus pavaduotoją ugdymui Jūratę Černiauskienę (el. paštas: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).